28.5.10

Älskade mamma

Mors dag är väldigt uppmärksammat just nu, som vi nog alla vet. Så jag vill passa på att uppmärksamma min mor, min underbara Lena.

Alla ser upp till sin mamma, på ett eller annat sätt, och även om det är en av de största klyschorna i världen, så är min mamma utan tvekan min största förebild, min hjälte, och min idol. Vi har haft mycket problem genom åren, familjeproblem, problem i både skola och jobb, medicinska problem, men framför allt emotionella problem. Jag har under tillfällen nästintill avskytt min mamma (om än bara ytligt, kära du, aldrig längst innerst inne), vi har haft stora problem med att förstå varandra, och vi har fått hjälp med det hela.

Men genom allt det här, for better and for worse, through the good and the bad, har hon stått precis intill mig. Hon har stöttat mig, hon har gett mig goda råd, hon har blivit fly förbannad på mig när det har behövts, hon har låtit mig gråta ut på hennes axel när jag varit som allra mest otröstlig, och hon har visat mig en fantastisk kärlek som ingen annan.

Min mamma är en fantastisk person. Hon offrar sig själv för andra, även om hon ibland inte borde det. Hon tjatar på människor när det behövs. Hon ger goda råd till de som behöver det som mest, och hon stöttar alla som kan tänkas behöva det, utan att för en enda sekund tänka på sin egen vinning. Hon har uppfostrat mig och min syster på egen hand, och hon har fått oss att bli två fantastiska personer, som gått från syskonbråk till den närmaste vänskap. Hon är limmet som håller vår familj och släkt samman, ständigt uppdaterad om allt som händer, och hon är juvelen i sin vänkrets, som utan att darra på röst eller hand "adopterar" underbara människor in i vår familj och välkomnar dem i vårt hus och våra hjärtan.

Min mamma är värd en värld av lycka, och jag önskar att jag kunde ge den till henne. Jag vet att tomma löften är en av mina specialiteter, och att jag ständigt lovar att plocka ur och in disken, att tvätta kläder, och att städa mitt rum, så att det blir lite mindre hotell här hemma. Men ett löfte som jag avger, avgett, och inte kan annat än att hålla, är att du har en alldeles speciell plats i mitt hjärta där du kommer stanna, och jag älskar dig över allt annat.

Tack för allt du gör, du är helt enkelt bäst. Och du har rätt, även om vi inte alltid är rika i pengar, så är vi rika på kärlek, och det betyder allra mest, för vad är man utan kärlek?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar